refliktion 2
Det är självklart att alla lärare inte undervisar på samma sätt även om man har samma ämne. Jag tycker att det är jättebra att varje lärare utgår ifrån sina egna uppfattningar om hur de ska undervisa och det är bra att först och främst ta reda på om hur eleverna jobbar och tänker och sättet de jobbar på och sedan göra en plan på hur undervisningen ska ske. Så att eleverna på så sätt lär sig grunderna. Jag tycker att det är bra att de flesta lärare som jag har haft försökt undervisa utifrån eleverna genom att ta reda på deras svagheter och sedan se till att göra undervisningen bättre och roligare och försöka att hitta ett sätt att förvandla deras svagheter. ett ex i boken är när lärarna försöker lära barnen matematik och en klass hade tillgång till datorer och de hade spel som handlade om matte som gjorde att barnen spelade och samtidigt lärde sig matematik medan samtidig en annan klass inte hade tillgång till datorer och just de eleverna lyckades inte så bra med att lära sig matematik. varför det just blir så?tycker jag är för att det handlar om att hitta en bra och samtidigt rolig sätt att lära barnen för att man måste försöka göra ämnet intressant annars orkar de inte i längden och ger upp om att lära sig. det är därför klassen som hade tillgång till datorer som lärde sig mycket fortare och bättre därför att lärarna hade hitta ett bra strategi att lära barnen på. därför är det alltid bra att ta och studera barnen eleverna innan man hittar ett strategi. Det hela handlar om att hitta ett bra sätt att undervisa på så att alla är med och lär sig.
Jag tycker att när det gäller själva klassundervisningen kan det vara svårt att lära ut på ett sätt så att alla lär sig. För att vi alla är olika. Vissa föredrar eget arbete medan andra vill ha genomgång och när det ofta är eget arbete så är man på olika ställen i handlingen. Och när läraren sedan har genomgång är det svårt för vissa att hänga med och detta gör att de inte fattar genomgången. Och detta för problem för läraren som det står i boken . Därför tycker jag att det är viktigt att läraren tänker igenom innan. Jag tycker att ett bra sätt att lösa problemen på är att fråga eleverna om hur de vill ha det och på så sätt försöka komma överens om ett sätt så att alla hänger med och lyckas. Ett annat sätt att försöka lösa problemen på är att pröva fram alla sätt som kan finnas. Som de flesta lärare gör tex att det ska finnas båda självarbete, grupparbete,genomgång helt enkelt att det ska finnas med lite av allt. Det är viktigt att pröva alla sätten som finns för att pröva fram en lyckad resultat för båda eleverna och lärarna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar